Πολλαπλασιασμός με το 10, 100, 1000, ……
8 Απριλίου, 2008 at 8:13 μμ gkremmy 1 Σχολιο
Είναι γνωστό πως για να βρούμε το γινόμενο ενός φυσικού αριθμού με τις δυνάμεις του 10, αρκεί να βάλουμε στα δεξιά του αριθμού τόσα μηδενικά όσα «δείχνει» ο εκθέτης της δύναμης του 10.
Αν ρωτήσουμε τους μαθητές μας «πώς προέκυψε αυτός ο κανόνας;» ή «γιατί ισχύει;’, τι νομίζετε πως θα μας απαντούσαν; Ποια απάντηση θα θεωρούσαμε αποδεκτή;
Ζήτησα από τους μαθητές να δείξουν στον άβακα τον πολλαπλασιασμό του 3*10. Πολλοί μαθητές σχημάτισαν κατευθείαν το 30. Ένας όμως μαθητής σχημάτισε πρώτα το 3 και ύστερα «αντάλλαξε» τις μονάδες με τρεις δεκάδες. Εξήγησε πως αφού θέλουμε να γίνει το 3 δέκα φορές μεγαλύτερο, κάθε μονάδα θα γίνει δεκάδα.
Παρόμοια, όταν γράφουμε το 0 στα δεξιά του 3, αυτό «σπρώχνει» το ψηφίο 3 μία θέση προς τα δεξιά, δίνοντάς του αξία δέκα φορές μεγαλύτερη. Ανάλογα, όταν γράφουμε ένα 0 στο τέλος ενός αριθμού, οι δεκάδες του γίνονται εκατοντάδες, οι εκατοντάδες μονάδες χιλιάδων κ.ο.κ.
Entry filed under: Χωρίς κατηγορία.
1 σχόλιο Add your own
Αφήστε απάντηση στον/στην christos Ακύρωση απάντησης
Trackback this post | Subscribe to the comments via RSS Feed
1. christos | 8 Απριλίου, 2008 στο 9:13 μμ
Χαίρομαι, κυρία Γιωργία, που με καλέσατε κι εμένα να γράφω στο blog σας.
Μέχρι τώρα, ήμουν αναγκασμένος, ελλείψει άλλων, να γράφω σ’ αυτό το ανεκδιήγητο «Τελευταίο θρανίο», που όπως καταλαβαίνεται, ξέρετε τι γίνεται στα τελευταία θρανία. Ο καθένας γράφει το μακρύ του και το κοντό του. Ενώ εδώ έχουμε ένα σοβαρό τουλάχιστον θέμα: τα μαθηματικά! Κι εφόσον κι εμένα μου αρέσουν, θα έχω τουλάχιστον ένα πεδίον δόξης λαμπρόν!