Το τάνγκραμ

Απρίλιος 17, 2008 at 4:02 μμ Σχολιάστε

Η διδασκαλία με το τάνγκραμ πιστεύω πως πρέπει να στοχεύει στις σχέσεις μεταξύ των κομματιών που το αποτελούν αλλά και στο διαφορετικό σχήμα ισεμβαδικών σχημάτων. Τις παρακάτω προτάσεις για την αξιοποίηση του τάνγκραμ τις δοκίμασα στην τάξη μου (τρίτη δημοτικού, 23 παιδιά) με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα:

Ζήτησα από τους μαθητές να βρουν δυο ίσα κομμάτια μεταξύ των εφτά κομματιών του. Πολλοί βρήκαν και τα δυο ζευγάρια τριγώνων. Όταν τους ρώτησα πως ξέρουν πως αυτά τα κομμάτια είναι ίσα, περιέγραψαν τη διαδικασία εναπόθεσης του ενός πάνω στο άλλο, από την οποία προέκυπτε πως το ένα κομμάτι «σκεπάζει το άλλο ακριβώς».

Στη συνέχεια οι μαθητές βρήκαν πως για να «σκεπάσουν ακριβώς» το τετράγωνο, το ενδιάμεσου μεγέθους τρίγωνο ή το  πλάγιο παραλληλόγραμμο χρειάζονταν κάθε φορά δυο μικρά τριγωνάκια ακριβώς.

Όταν στη συνέχεια ερωτήθηκαν ποιο από τα τρία (το τετράγωνο, το πλάγιο παραλληλόγραμμο ή το ενδιάμεσο τρίγωνο έχει μεγαλύτερο εμβαδόν, είναι μεγαλύτερο, απάντησαν πως και τα τρία είναι ίσα, αφού κάθε φορά χρειάζονται δυο ίσα μικρά τριγωνάκια για να τα σκεπάσω ακριβώς.

Στη συνέχεια, καλύπτοντας ένα από τα δυο μεγαλύτερα τρίγωνα με τα μικρότερα σχήματα σε διάφορους συνδυασμούς, κατέληξαν πως το μεγαλύτερο τρίγωνο είναι ίσο με τέσσερα μικρά τρίγωνα.

Ξανασυνθέτοντας το αρχικό τετράγωνο, το οποίο σχηματίζεται από τα 7 κομμάτια του τάνγκραμ, υπολόγισαν στη συνέχεια πως αυτό το τετράγωνο μπορεί να καλθφθεί ακριβώς από 16 μικρά τρίγωνα.

Αφού σχημάτισαν τα δικά τους ελεύθερα σχήματα με τα κομμάτια του τάνγκραμ και αποτύπωσαν το περίγραμμα του συνολικού σχήματος του σε χαρτί, άλλαξαν μεταξύ τους τα περιγράμματα και προσπάθησαν να σχηματίσουν το σχέδιο τάνγκραμ του συμμαθητή τους.

Όταν ρωτήθηκαν τελικά ποιο από τα σχήματα αυτά που έφτιαξαν έχει το μεγαλύτερο εμβαδόν, ή είναι μεγαλύτερο, κατέληξαν πως όλα είναι ίσα μεταξύ τους, αφού προέρχονται από τα ίδια αρχικά κομμάτια.

Σε επόμενη φάση, θα ήθελα να επανέλθουμε στις σχέσεις μεταξύ των κομματιών του τάνγκραμ. Σκέφτομαι να τους ζητήσω να φτιάξουν το δικό τους τάνγκραμ, ξεκινώντας από ένα άλλο τετράγωνο αφετηρία. 

Περιμένω τις δικές σας ιδέες και τα σχόλιά σας.

Advertisements

Entry filed under: Χωρίς κατηγορία.

Κλάσματα χωρίς τπε Πόσο κάνει 25:5

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Trackback this post  |  Subscribe to the comments via RSS Feed


Πρόσφατα άρθρα

Απρίλιος 2008
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
    Ιολ. »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Αρέσει σε %d bloggers: